De openbare ruimte verandert continu. Gebouwen, verkeer, mensen, voertuigen, communicatie, groen, recreatie; de openbare ruimte is van ons allemaal en is steeds in beweging. Wat betekent dat voor de materialisatie?

 

Waar vroeger nog werd gesproken over een plek of plaats gaat het nu over de beleving van de ruimte. Door online shops verdwijnt de directe retail steeds meer uit het straatbeeld en komt daar meer beleving voor terug. Hoe kunnen plekken een relatie met de gebruiker krijgen, en een eigen identiteit, met activiteiten zodat de bezoeker terugkomt? Daarnaast komt er meer plaats voor groen, niet alleen in perken, maar ook gecombineerd met straatmeubilair, en de natuur wordt de stad binnengehaald met urban farming, bijenhotels en groene gevels.

Het transport verandert; deelfietsen en deelauto’s zijn in opkomst, en het autovrij maken van binnensteden en elektrisch rijden heeft consequenties voor de inrichting van de openbare ruimte. Energie wordt lokaal duurzaam opgewekt, en de problemen die ontstaan door wateroverlast vanwege de verharding worden opgelost door groene daken en watervasthoudende materialen, of juist met mooi vormgegeven goten. En urban mining maakt dat al die oude materialen weer in een andere vorm worden toegepast. De stad van de toekomst is duurzaam, verkeersveilig, en groen.

Onze Urban & Landscapes-ambassadeur

Cees Donkers vertegenwoordigt de sector Urban & Landscapes. Tot aan zijn pensioen in 2015 was hij stedelijk architect van de stad Eindhoven.

 

Donkers heeft de buurt waarin hij woont, Witte Dorp, herontwikkeld, net als De Witte Dame van Philips als een start aan de transformatie van de voormalige Philips-fabrieken. Hij hielp Eindhoven af van het imago als ‘lelijkste stad van Nederland’ en gaf het de status van designparel.

 

Ook begon Donkers een aantal open debatten over de ontwikkeling van Eindhoven en startte, samen met de Technische Universiteit en Design Academy Eindhoven, het ‘city as a lab’-project. In dit project staat onderzoek naar stedelijke verfraaiing centraal.

 

Hij is de oprichter van het Architectonisch Centrum Eindhoven en Brabant Academy, een online platform voor onderzoek in stedelijke planning, en heeft een prijs gekregen van het ministerie van stedelijke planning. Donkers heeft een groot internationaal netwerk van startups en jonge professionals en geeft lezingen en workshops over stedelijke transformatie.

 

Lees hier het interview

Special Items

Een kleine selectie van wat je kunt verwachten:

Bamboe Verkeersbord

In samenwerking met bamboeleverancier MOSO ontwikkelde HR Groep verkeersborden van bamboe. Hiervoor gebruikten ze MOSO’s Bamboo N-finity, een massief bamboemateriaal dat wordt geïmpregneerd voor buitengebruik. De borden zijn een duurzaam alternatief voor aluminium.

Living Pavement

Living Pavement is een open tegelsysteem dat ruimte biedt aan spontane vegetatie in de openbare ruimte. Het legt verbanden tussen actuele thema’s als regenwateroverlast, het hitte-eiland-effect en fijnstof en de groeiende behoefte van de stedeling aan meer contact met groen in de directe leefomgeving.

Materialen

Een kleine selectie van wat je kunt verwachten:

Metaalafvaltegels

Deze serie keramische metaalafvaltegels van het Ignorance is Bliss-project worden gekleurd met pigment gewonnen uit industrieel metaalafval. De metalen geven kleur aan het glazuur tijdens het bakken.

Duurzame stoeptegel

‘De Duurzame Tegel’ is een duurzame stoeptegel gemaakt van as van verbrand huishoudelijk afval. Momenteel wordt 15 procent van het zand en grind in het beton voor de tegels vervangen door as en het doel is dit percentage op te krikken naar 30 procent in de toekomst.

Geëxtrudeerde aluminium panelen

Deze gegolfde façadepanelen zijn gemaakt van geëxtrudeerd aluminium, van een EN AW 6060-legering. Deze legering heeft uitstekende extrusie-eigenschappen, wat een positief effect heeft op de zichtbare kant van het product. Het oppervlak van dit product kan geanodiseerd worden of behandeld worden met een poedercoating.

Weave-betontegels

WEAVE is een serie betontegels geïnspireerd door het ritmische patroon dat wordt gecreëerd door de wind op wateroppervlakten en zandduinen, en traditionele weeftechnieken. De ietwat bollende tegels geven een effect van 3D-weefpatronen op de muur wanneer ze naast elkaar geplaatst worden.

Seacork

Seacork is een materiaal dat bestemd is voor zware taken met lichtgewicht gebruik, veelal in een marien milieu. Het is gemaakt van natuurlijk kurk met een beetje polyurethaan. De toepassing is over het algemeen als dek van boten, aangezien dat goedkoper is en lichter is dan teak. Ook is het antislip, heeft het een hoge weerstand, en is het impactbestendig.