De printindustrie is overal vertegenwoordigd. Niet alleen in drukwerk en reclame, ook op gevels, tegels, textiel, vloeren, behang en zelfs zonnepanelen. Ofschoon traditionele print op papier daalt, groeien de mogelijkheden voor andere sectoren.

 

Van 2D-printen naar 2,5D-printen naar 3D-printen tot 4D-printen: de traditionele printindustrie breidt zich uit. Opties voor ‘personalised printen’, niet alleen op papier, maar ook op hout, glas, metaal en zelfs beton komen, komen binnen handbereik. Door toepassing van smart inkten, kunnen bijzondere effecten voor producten of verpakkingen gerealiseerd worden. Smartprint-technologie, waarmee interactieve technieken worden bedoeld, kan middels QR/NFC/RFID-technologie in drukwerk worden geïntegreerd. Ook het printen met reliëf, waarmee levensechte effecten kunnen worden nagebootst zoals houtstructuren, of diepte in foto’s kan worden gebracht, of diverse effecten zoals fluweel en rubber, neemt toe. Bovendien is de ontwikkeling van papier groot; met bijzondere restmaterialen zoals tomatenplanten, cacaoschillen of spijkerbroeken, die gebruikt kunnen worden voor verpakkingen, omslagen of zelfs behang. Innovatie is volop bezig in de printindustrie, en het aantal ‘beprintbare’ materialen zal alleen maar toenemen.

TERUGBLIK MATERIAL XPERIENCE 2018

Onze Graphic ambassadeur

 

 

Annemarie Kleve is projectleider bij Houdbaar, een Nederlands grafisch designbureau dat zich richt op concepten, grafisch ontwerp en fotografie, en vertegenwoordigt de sector Print & Sign. Het werk van Houdbaar bevat een 1250 pagina-tellend boek dat de stad Deventer afbeeldt door de ogen van 471 fotografen, voor het 1250 jarig bestaan van de stad.

Kleve is een expert op het gebied van geprinte materialen en papier. Haar interesse in andere landen en culturen is immens en ze is een bereisd persoon. Volgens Kleve gaat het om anders kijken en doen. Communicatie vraagt om het lef om onderscheidend te zijn, met je eigen boek, magazine of opvallend drukwerk. Om dit bijzonder en opmerkelijk te doen, gaat ze verder dan alleen papier door het prikkelen van de zintuigen. Zintuigmarketing laat het verhaal anders beleven, door te kijken, luisteren, proeven, voelen en ruiken.

Special items

 

 

Tijdens de beurs waren grote – vaak nooit eerder aan het publiek getoonde – expositiestukken te zien zijn die de bezoeker een blik lietten werpen op de toekomst. Wat was er te zien?

 

 

PurPod100

PurPod100 is een 100 procent composteerbaar kuipje voor het maken van een enkele kop koffie, thee en andere warme dranken. Om te voorkomen dat consumenten diverse onderdelen van gebruikelijke kuipjes gescheiden moeten weggooien, bestaat de PurPod100 uit koffiekaf, papier, biohars en andere biologisch afbreekbare materialen.

Paddenstoelenverpakkingsmateriaal

Dit verpakkingsmateriaal van Ecovative Design is gemaakt van mycelium, oftewel de sporen van paddenstoelen. Met behulp van mallen groeit het materiaal in de gewenste vorm. Wanneer deze bereikt is, wordt het mycelium gedroogd, waardoor de sporen sterven en niet verder groeien. Het ontstane verpakkingsmateriaal kan bijvoorbeeld piepschuim vervangen en is volledig composteerbaar.

Seepje

Seepje gebruikt de vruchten van Sapindus mukorossi, ook wel wasnoten geheten, als natuurlijk wasmiddel. De verpakking van de vloeibare variant is gemaakt van oude melkpakken om de verpakkingskringloop te sluiten.

Sprekersprogramma

 

 

Material Xperience staat bekend om haar spraakmakende sprekersprogramma, waarin gerenommeerde (inter)nationale architecten, wetenschappers, ontwerpers en andere experts.

 

Op donderdagmiddag 15 maart vond het lezingenprogramma“The Future of Graphic & Packaging” plaats, met onder andere Caroli Buitenhuis (Green Serendipity).

 

Voor meer informatie over het programma, bezoek de programmapagina.

Materialen uit de onafhankelijke MaterialDistrict-collectie

 

 

Gedurende het driedaagse evenement waren de nieuwste materialen uit de onafhankelijke MaterialDistrict-collectie te zien die het jaar ervoor zijn gescout. Een kleine greep uit de collectie:

 

Remake (ONA650)

Remake is papier gemaakt met restjes leer. In het proces wordt 25% van houtpulp vervangen door leerrestanten, die het papier een unieke ‘look & feel’ geven.

Karta-Pack bagasse/katoen (ONA695)

Karta-Pack is een milieuvriendelijk alternatief voor plastic verpakkingen. De verpakking is gemaakt van composteerbaar en biologisch afbreekbaar materiaal, in dit geval een mix van katoen en bagasse (een restmateriaal van suikerproductie).

BioFoam (ONA683)

BioFoam is een lichtgewicht, biobased, piepschuimachtig materiaal. In tegenstelling tot piepschuim is het materiaal biologisch afbreekbaar en heeft het een Cradle-to-Cradle-certificaat.